zondag 15 juli 2012

Eenvoudig speelgoed

Ik was vast van plan om mijn kind alleen met zeer verantwoord, liefst houten speelgoed te laten spelen. Lang heb ik dit voornemen niet vol gehouden. Al snel kwamen de eerste plastic speeltjes ons huis binnen. En zoals dat gaat met die speeltjes; ze maakten ook nog eens een hoop herrie. Veel borg ik op voor 'later' (of nooit als het aan mij lag) maar als snel ontdekte Casper al dat plastic lawaai ook bij anderen en genoot hij er met volle teugen van. Toen was ik verkocht. Als hij er zoveel plezier van heeft, dan is dat toch veel belangrijker dan mijn voornemen dat alleen het allerbeste (en gelijk allerduurste) speelgoed voor hem in huis te halen? Het plezier van Casper is immers het belangrijkste! Achteraf hoor ik van veel jonge ouders precies hetzelfde verhaal. Ook zij wilden alleen maar verantwoord speelgoed maar eindigden in een huis met lawaaierig plastic maar een heel blij kind!
Vorige week was ik met Casper op verjaardagsvisite. Speciaal voor hem werd er nog wat babyspeelgoed uit een doos gehaald. Er lag veel leuks tussen maar een speeltje was gelijk Casper's favoriet; een oud waterflesje gevuld met rijst waarvan de dop met secondelijm was dicht geplakt. Geen blinkend, kleurrijk speelgoed maar heel eenvoudig en zeer goedkoop! Casper was er wild van. Niets zo leuk als het geluid van rijst in een plastic flesje dat heen en weer wordt geschud.
Natuurlijk gelijk thuis nagemaakt;


Eenvoudige materialen.....

....groot plezier!
Er bestaat ook nog een andere variant; vul weer een leeg (liefst blank) waterflesje voor de helft met water, strooi er glitters bij en een knikker. Lijm de dop wederom vast met secondenlijm. Ook hier succes verzekerd!
Overigens valt het mij op dat Casper sowieso met eenvoudige zaken heel leuk kan spelen. Een wasbol bijvoorbeeld of een lege doos...

1 opmerking:

  1. De meest eenvoudige dingen vinden ze leuk! Goede tips van je. Ik ga ze onthouden!
    Ik was een keer op een verjaardag van een meisje dat 1 of 2 werd (even vergeten). Ze werd overladen met cadeaus, maar heeft de hele middag alleen maar met proppen inpakpapier gespeeld!

    BeantwoordenVerwijderen