dinsdag 22 november 2011

Tijdschriften(leed)

Gedurende mijn zwangerschap moest ik steeds minder hebben van tijdschriften en andere literatuur over zwangerschap, bevalling en kraamtijd. Best vreemd aangezien ik toch wel aardig wat eigenschappen van een controlfreak vertoon. Dan zou je toch goed voorbereid willen zijn. Niets is minder waar. In het begin heb ik nog wel het boek van Beatrijs Smulders aangeschaft (Veilig Zwanger). Ik ben er zelfs nog in beginnen te lezen maar had als snel genoeg van alles details en ellende. Dus heb ik het boek al snel in de kast gelegd en gebruikte ik het vooral als naslagwerk. De tijdschriften die ik al snel van alle kanten toegestopt en cadeau kreeg, heb ik eerst nog wel doorgebladerd maar (eerlijk is eerlijk) hoe verder in de zwangerschap hoe meer er gelijk bij het oud papier gingen. Al die tijdschriften zijn stuk voor stuk leuk en interessant maar ik had er op dat moment niets mee. Ik merkte dat ik het allemaal liever op me af liet komen en van te voren niet te veel wilde weten over alles wat er zou gaan gebeuren. Het enige dat ik er toen uit heb gehaald is een artikel over wat er in welke week van de zwangerschap gebeurt (in meerdere tijdschriften in exact dezelfde bewoordingen te vinden, hoe toevallig!) en een lijstje met wat je meest moet nemen naar het ziekenhuis. That's it.
Geheel tegenstrijdig aan wat ik hierboven schreef, is dat ik momenteel 5 tijdschriften per maand over kinderen, opvoeding etc.. in de bus krijg. Maf, maffer, mafst. Hoe kan dit?
Ik had altijd een abonnement op de Esta en daar wilde ik vanaf. Helaas was ik te laat met opzeggen van het jaarabonnement dus ik zat er nog weer een jaar aan vast. Maar, vertelde de mevrouw aan de andere kant van de telefoon, voor 20 euro  minder mocht ik ook een jaarabonnement op een ander blad nemen.
'Waarin ben u geïnteresseerd, mevrouw?'
'Nou, ik word binnenkort moeder'
'Dan heb ik nog wel een paar leuke bladen voor u'.
En zo is het gekomen (maf eigenlijk dat ik, ondanks mijn weerstand, toch op dat moment abonnementen op dit soort tijdschriften heb genomen. Zullen de hormonen geweest zijn). Ik kon namelijk 3 jaarabonnementen voor dat resterende geld krijgen. Te weten;
KEK Mamma (een echte glossy met aandacht voor dure kleding en duur speelgoed)
Viva Mamma (gewoon een Viva maar dan met aandacht voor mamma's en kinderen, inclusief de Anybody)
Groter Groeien (mijn favoriet, gaat over opvoeden)
Daarnaast krijgen we ook nog maandelijks;
Wij Jonge Ouders (zit aan De Blijde Doos vast, vind ik niet zoveel aan)
Kinderen (als dank dat Casper meedoet aan een medisch onderzoek, ook wel een aardig blad.)
Gelukkig ben ik inmiddels over de weerstand tegen die bladen heen anders was het nog jammer van het geld ook. Toch lijkt het allemaal op elkaar en lees je elke maand wel twee dezelfde soort artikelen. Ook extra bijlagen etc.. vind je hetzelfde in verschillende bladen. Ik kan inmiddels wel een top 3 geven van de soorten artikelen die je het meest tegenkomt in deze bladen.
3. Interieurtips; hoe creëer je de leukste, hipste en meest kindvriendelijke kinderkamer?
2. Bevallingsverhalen en verhalen over kinderen met ernstige ziektes. En nee, geen verhalen over de goed verlopen bevallingen. Het moet zo bloederig en akelig mogelijk zijn. En dan de verhalen over zieke kinderen met de meest vreselijke afwijkingen. Dan besef je maar weer hoe gelukkig je mag zijn met een gezond kind!
1. (met stip) Hoe houd je je relatie en seksleven goed met al die kinderen om je heen en houd je als moeder ook nog tijd over voor jezelf?
Vooral over nummer 1 gaat het in elk blad, elke maand weer. Je hebt ze in verschillende varianten maar het komt toch altijd weer op hetzelfde neer.Ik ben altijd vol verbazing over deze artikelen en dan vooral over de voorbeelden die er in genoemd worden. Mamma's die hele weekenden vol plannen met afspraken, elke dag boodschappen moeten doen om het avondeten op tafel te zetten, hele dagen druk aan het werk zijn etc.. Ieders zijn voorkeur hoor, maar ik word gek als ik dat lees. Alle tips die ze dan krijgen (doe twee keer in de week boodschappen, ga wat minder werken en plan eens een dag vrij in het weekend) zijn voor mij/ons de normaalste zaak van de wereld. Ik heb dan ook de indruk dat ik nog genoeg tijd voor mezelf over houd. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog steeds verlof heb. Ik vermoed dat het in januari wel even wat anders gaat worden want dan gaat deze mamma weer aan het werk! Dan zal er minder me-time zijn. Misschien dan toch maar een paar bladen opzeggen om tijd te besparen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten